Great Ocean Road/Skippy/Koala/Roadtrip!!!

19 december 2009 - Adelaide, Australië

Heeeeelllleudieleu people!!!

Ten eerste even suuuuuuuuuper bedankt voor alle reacties! Ik ben echt heeel erg blij met alle enthousiaste (en (hihi) jaloerse) berichtjes!! Echt heel erg vet!

Nouw mensen ik begin mijn blog gewoon maar weer met te zeggen dat ik het een beetje kort moet houden, vanwege de schaarse internettijd die ik hier heb...
Maar mensen, ik heb zooooooo'n te gekke week achter de rug!
Ik heb dus met Iris, Mirjam, Caroline en Niek een auto gehuurd in Melbourne (yep het is gelukt!) Ennuhm samen zijn we toen naar Torquay gereden en daar mensen begint (of eindigt, wat je wilt...) the Great Ocean Road!!! Waar het in Melbourne aardig bewolkt was, werd het al een stuk lekkerder weer... En wat helemaal geweldig was, is dat we overal waar we maar wilden konden stoppen, want we hadden gewoon onze eigen auto!!!
's Avonds aangekomen in Kennet River hebben we op een ietsiepietsie dure camping gestaan... maar de enigzins-onbackpacker-achtige camping-fee was het zeeeeeeeeker waard... want mensen er zaten gewoon koala's in de bomen!!! En mensen die beestjes zijn zooooooow onvoorstelbaar lief!!! Dertig foto's gemaakt natuurlijk (die ik zo snel mogelijk op de blog ga planten... maar wat prob. nog wel even zal duren, omdat ik nog verschrikkelijk achterloop met foto's uploaden...sorry for that...), en het feest was nog niet afgelopen, want op de campings zaten ook nog andere beestjes, namelijk papegaaien! En die kwamen de nootjes dus gewoon uit je hand eten... suuupercool!!! (again foto's...) Na een vreselijk mislukte noodle-maaltijd zijn we een stukje de bergen ingereden, waar we glowworms konden zien! Hele kleine wormpjes die dus gewoon licht geven... heeel erg apart!

Next day... doorgereden over the Great Ocean Road waar het heel onverwacht (niet zoals op alle plaatjes) heeel erg groen en beregend was... een beetje koud (zo'n 16 graden...) very Ireland'ish qua uitstraling (regen en heuvels...) 's middags bij Cape Otway aangekomen... weer heeeeeel veel Koala's in de bomen... bij het uiterste zuidelijke puntje van het vasteland van Australia een lange wandeling gemaakt (het was inmiddels weer heerlijk weer), werkelijk een prachtige kust!
's Avonds gaan kamperen in Johanna (een heeeeel mooi plekje bij de kust...) op een bushcamp... dus totaal in the middle of nowhere (20 minuten over een grintpad van de weg richting de kust...) en alweer een werkelijk prach-tig-ge plek!!! En 's avonds bij een van de public BBQ's (die je hier oooooveral tegenkomt... gewoon gratis dus...) gegeten... en BBQ'en is een kunst, dat hebben we wel ontdekt... wij moesten dus nog een beetje oefenen...
OOOOOOOOOHW en op de terugweg naar de camping... KANGAROO's!!!!!!! Suuuuuuupercool zijn die beesten! We zagen een hele familie wegskippen! Echt ongelovelijk tof! Jaaaahaa, het besef dat ik nu echt in Australie ben kwam plotseling naar voren...

De volgende dag... doorgereden naar..... jaja, mensen... de 12 Apostles (hele coole rotsformaties bij de kust... het zijn er inmiddels btw geen 12 meer, maar 8... de rest is ingestort door de kracht van de golven...) en een aantal andere zeer coole rotsformaties, wederom een prachtige dag!!! Wonderful gewoon!
Doorgereden toen naar Warnambool, het einde van the Great Ocean Road... van daaruit is het vooral heel erg farmland... enorme boerderijen (beetje Amerikaans gok ik...)
We zijn naar Tower Hill gegaan... dat is een vulcaan krater met daarin een hele hoop prachtige natuur... Daar onze eerste loslopende Emu's gespot en nog geen moment later van heeeeeel dichtbij, Kangaroo's!!! Een moeder met een kleintje.... Echt zooooooo coool!
Nouw 's avonds een goedkope camping gezocht in de buurt, en teruggereden naar Tower Hill, want daar waren midden in de natuur public barbeques!!! Dus we hebben tussen de koala's, emu's en kangaroo's gegeten!! Oooohw ik houd echt van the Land Down Under!!! Het is zoo geweldig hier! (sorry, maar ik kan er gewoon niet over ophouden...)

Pfff nouw de volgende dag verdergereden naar the Grampians (een National Park met hele mooie bergen... wat meer het binnenland in...). Terwijl we het binnenland inreden werd het ook steeds warmer, bij the grampians al ongeveer 30-33 graden... erg lekker...
Uiteindelijk een bushcamp in het park gezocht... een heeele mooie plek vlaknaast een beek, de campings zijn hier stuk voor stuk weer elke keer mooier... 's Avonds gebarbequed op onz eigen kampvuur... (niet heel succesvol als je blikken spaghetti op probeert te warmen...plz people don't ask!)
Ooooohw en de sterrenhemel hier!!! Wat een pracht!!! Echt enorm veel sterren en hele andere sterrenbeelden natuurlijk... en het is hier zoooo donker dat je echt alles supergoed kan zien! echt geweldig!

De volgende dag vroeg opgestaan (het zou een warme dag worden) en een wandeling gemaakt naar de top van de hoogste berg van de grampians (mt. William). Toen naar het informatiecentrum van het park geweest, waar ons werd verteld dat er de hele dag een 'total fire ban' zou zijn... want... het zou 39 graden worden!!!!! We moesten dus zo min mogelijk doen... en al helemaal geen hikes...
Wij besloten eerst even wat boodschappen te gaan doen en daarna een meer op te zoeken... de supermarkt in Halls Gap (het enige stadje in Grampians National Park) was heeel erg duur, dus wij besloten naar Stawell te rijden... een heel erg western achtig stadje... waar het uiteindelijk 40 graden was!!! Wij besloten dus een meertje op te zoeken... Toen we aan iemand vroegen of ze een meertje wist, vond ze het nodig erbij te vermelden dat we daar inderdaad wel konden zwemmen, want 'er stond wel water in'. Tsja daar sta je niet bij still natuurlijk maar het meeste water hier droogt 's zomers helemaal op...
's avonds weer een bushcamp gezocht (weer geen douche dus...)
En op nieuw een geweldige avond... Ik en Mirjam zaten op een picknicktafel naast de tent... en we keken even achterom, we keken terug... en wat zat daar? Een kangaroo!!! Op nog geen 2 meter afstand!!! En ik had natuurlijk mijn camera in de auto laten liggen!!! Nouw dat maakte uiteindelijk niets uit... want de kangaroo was absoluut niet van plan te vertrekken... sterker nog... hij haalde zijn vriendje ook nog even de struiken uit... we hebben dus tussen de kangaroo's geslapen...

Nouw volgende ochtend zag de lucht er een stuk minder mooi uit... dus we hebben snel onze spullen gepakt... tijdens het ontbijt regende het pijpestelen... En toen we onze weg vervolgden vanuit the Grampians richting Adelaide (nog maar zo'n 450 kilometer hemelsbreed) bleef het aan een stuk door regenen... We wilden nog naar het Little Desert National Park om daar te wandelen, maar daar aangekomen regende het nog steeds, dus we besloten een sightseeing met de auto te doen en verder door te rijden...
's Avonds gegeten in een diner. De aussies hier lijken op het eerste gezicht een beetje afstandelijk/geirriteerd/gesloten als je ze aanspreekt, maar uiteindelijk blijken het stuk voor stuk suuuperlieve mensen te zijn! Zo ook in de diner... de vrouw nam erg knorrig de bestellingen op, maar toen we vervolgens benieuwd waren naar Vegemite (een typisch Australisch broodbeleg), was ze opeens heel lief en kregen we allemaal een stukje brood belegd met Vegemite... Toen we het uitprobeerde kwam haar collega met haar dochter ook even kijken hoe wij onze eerste Vegemite opknaagden... En ik moet heel eerlijk zeggen, Vegemite is niet echt direct iets voor mij... een heel bittere soort Maggie achtige smaak...
De vrouw van de diner kon ons uiteindelijk goed vertellen waar we (anders dan op haar campingground achter haar tankstationnetje...(jaaaa ze was van alle markten thuis))
Uiteindelijk kwamen we uit op een prachtige plek vlakbij de Oceaan... op de camping was alleen niemand te bekennen...
Uiteindelijk aangeklopt bij een huis in de buurt, bleek dat we toch op de camping konden staan...
De camping werd gerund door Aboriginals (wel verwesterd...)...

Toen we de volgende ochtend opstonden, had de campingopzichter (een Aboriginal dus) van alles schoongemaakt voor ons (want het was al een hele tijd niet meer gebruikt, denk ik)...
Toen we in gesprek raakten, kwamen we erachter dat dit een man was van the Stolen Generation... Om een lang verhaal kort te maken: Aboriginal kinderen werden bij hun ouders weggehaald, om op westerse wijze opgevoed te worden en zodat ze later zouden trouwen met blanke Australiers, met als doel uiteindelijk het Aboriginal ras uit te laten sterven...
Behoorlijk heftig dus om zo'n verhaal te horen, en vooral ook, om te horen dat er tegenwoordig nog steeds zo'n enorme scheiding bestaat tussen de Aboriginals en de Engels-Australiers...
Nouwgoed na een heftig gesprek hebben we onze reis voortgezet, richting Victor Harbour (daar zouden volgens de Aboriginalman walvissen te zien zijn...). Eenmaal daar aangekomen bleek er niet heel erg veel te doen en al helemaal geen walvissen spotten, want die zijn al een tijdje onderweg naar het koele zuiden, Antarctica...
Uiteindelijk zijn we doorgereden richting Adelaide en hebben we 's avonds onze tent opgeslagen in de Adelaide Hills...

Vandaag wat vroeger opgestaan en op tijd vertrokken om nog een klein stukje naar het centrum van Adelaide te rijden... hostel gezocht en auto weggebracht...

Het was echt een topweek! Heel erg cool!
En nu ga ik vanuit Adelaide maar weer eens kijken waar de wind me nu heen waait... Ik heb dus nog totaal geen plannen voor Kerst of Oud- en Nieuw... Ik zie wel wat er op mijn pad terecht komt...

Voor nu tot de volgende blog!
And thx for reading...

Xoxo
T.

1. Dirk Jan:
    19 december 2009
    Wat een heerlijke week P.! Jij hebt gewoon Skippy gezien!! Nu heb je mij ook jaloers gekregen hoor. Man, wat was ik fan van dat beest.
    En nu dus alleen verder, if memory serves me well? Enjoy darling, it'll be a blast. X P.
  2. Astrid:
    Dag lieverd,

wat een geweldig verhaal. Je geniet zo enorm van alles wat je meemaakt en in die korte tijd, heb je al heel wat gezien van Australië. Vergeet niet dat je nog heel wat tijd hebt hè :-) Zoals je schrijft, beleef ik het helemaal met je mee. Heel veel succes met nu zoals DJ hierboven schrijft het vervolg van je story. Ieder gaat zijn eigen weg, ik ben benieuwd wat de komende dagen jou gaat brengen.

Liefs Mama
  3. Maarten:
    Heyyy!!!

Je hebt het inderdaad echt kort gehouden zeg!!! XD

Echt heel leuk dat je het naar je zin hebt daar. Wat cool van die kangoeroes!!! Dat moet echt vet zijn.

Blijf schrijven hè? :) En zoals je mama zegt, we leven helemaal met je mee als je zo schrijft :D

Dikke kussen Xxx

Maarten
  4. Bernard en Jolanda:
    19 december 2009
    Hee Thomas, voor jouw enthousiasme zijn gewoon superlatieven te kort. We zullen je even helpen: megagaaf,multicool,retetof, en misschien helpen de anderen wel even mee. Stay on the road, man!
    Groetjee, bernard
  5. Bart:
    19 december 2009
    Thomas, echt, ongelofelijk. Die reis die je maakt, fantastisch. Ik ben héél benieuwd naar de foto's :D! Voor het geval er geen nieuwe blog komt vóór Kerst, alvast een vrolijk kerstfeest toegewenst (in de zon :P)! O ja, het heeft hier gesneeuwd, voor als je het nog niet wist :P! Mate, rooting for you so you'll have an amazing trip!

Cheerio, Bart ;)!
  6. nick:
    Ey Thomas,

Oh, echt supercool :P
    Ik houdt echt van sterrenhemels, alleen heel erg jammer dat die in Nederland absoluut niet meer bestaan... :(

oh, en een kort verhaaltje? djeez...
    En heul veel plezier verder he ;)

Groetjes, Nick
  7. nick:
    19 december 2009
    Oh, en nog inderdaad: een Heul Fijn kerstfeest, en een gelukkig nieuwjaar :)
  8. Ward:
    Hiya T.,

En jij zei dat er weinig koala's waren in Australië...tsssk. Mijn god, het klinkt alsof de koala dichtheid enorm is (al kan ik me de omvang van die gebieden niet echt inbeelden, als Europeaantje).
    Anyway, wat een leuk verhaal!(en nog leerzaam ook :D) Vraagje, kan je voor mij een koala meenemen? Dan hang ik hem in de boom in mijn voortuin :3.

Have fun in Adelaide.
    En fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar..strakjes
    Have a blast.

Groetjes,
    Ward
  9. Niels:
    Redelijk koud? met 16 graden?:D

Dude! Hier vriest het 80 graden:D

10. Daniëlle:
    Hey broertje,

Het klinkt allemaal geweldig!!! Laat alles maar lekker op je af komen, dan kan je alles zonder zorgen tegemoet zien.

Heb je die koala's wel een knuffel gegeven van mij! ;) :P Jammer dat je nog geen walvissen hebt gezien, maar dat komt vast ook nog wel. (helemaal jaloers).

Heb je mijn kerstmail ontvangen? In ieder geval hele fijne feestdagen!!!! En een voorspoedige reis verder!

Liefs Daniëlle
  11. Johan:
    Hi Thoompje ^^

Het klinkt allemaal zo heel erg geweldig, ik kijk echt uit naar de foto's!
    Verder is het je alweer gelukt om ons hier helemaal jaloers te maken, maar stiekem toch ook weer een beetje niet, want er ligt hier in Pijnacker een halve meter sneeuw ^^

Maar geweldige kerstdagen en een fantistisch nieuwjaar

Grtz
    Johan
  12. Ireen:
    My dear T,
    Kort is anders!! Anyway, je verhalen zijn echt fan-freakin-tastic.. Ik haat kou, doe mij maar de zon en temperaturen van Rosie en jou, dan mogen jullie de sneeuw hebben ;) Ik heb net even 3 afleveringen GG achter elkaar ingehaald, Heeeeeerlijk, I love 'Chuck&Blair', but I love you too! So have lots of fun there and a merry christmas and a happy new year!!

XOXO
  13. Esther:
    20 december 2009
    Hello dearie: wat een geweldige reis! ga je ramsey street van neighbours nog bezoeken? hier sneeuwt het....! ik heb daar echt helemaal niets mee, maar okay het hoort wel bij deze tijden. heel fijne dagen and may all your wishes come true (lijkt er wel op). Have fun en take care! Cheers,
    Esther
  14. Anita:
    21 december 2009
    Hé liefie, als vriendin van je moeder (die zo vreselijk trots op je is) waarmee ik zaterdag ff lekker aan de telefoon bijgekletst heb, ben ik super nieuwsgierig geworden naar jouw belevenissen daar!!
    Heb nog niet alles gelezen maar alleen het feit dat je met koala'tjes kan flirten èn ook nog kangaroos mag ontmoeten maakt mij toch wel enigzins nieuwsgierig (lees; afgunstig/jaloers) maar ach... hier sneeuwt het hihihi. tja een mens moet wat zeggen toch? goosje........ geniet !!! Maar dat doe je wel volgens mij. xxxxx
  15. Sabjuh en den:
    hey lieverd,
    Echt geweldig je verhalen je verteld het zo of wij er ook gewoon zijn.hihi. Ik ben echt benieuwd naar je volgende svontuur en echt gaaf dat je nu alle dieren hebt gezien en der gaan der nog veel meer komen. Ik ben ook jaloers op dat weer bij jou lekker in het zonnetjuh en wij moeten hier in de kou ons opwarmen aan jou verhalen. haha.
    voor de komende tijd wens ik je weer een geweldige tijd en ik hoop dat je een mooie tijd hebt en dat je leuke dingen met kerst en oud&nieuw gaat doen. Ik wens je het allerbest alvast voor volgend jaar en dat je nog een mooie tijd hebt. Heeel veeel kussjes en knuffels sabjuh en den
  16. oma en opa:
    Lieve Thomas,
    Jouw laatste e-mail betr.Great Ocean Road hebben we met grote interesse gelezen.
    Het is voor jou persoonlijk ook een hele overweldigende ervaring al dat bijzondere moois van
    Australie te zien en te genieten.We merken ook dat je dit met volle teugen doet.
    Wij zitten hier opgescheept met de grillen van de winter.Ongekende pakken sneeuw zijn gevallen;maar de
    kortste dag van het jaar is voorbij!We gaan nu richting voorjaar!
    Met Kerstmis zullen we extra aan jou denken en in gedachte vieren we dan samen dit feest.
    Fijne dagen wensen we jou!
    Oma en Opa
  17. Carla:
    Ha die Thomas,
    Gisteren van je moeder al enthousiaste en trotse verhalen gehoord over je reis. En nu zelf je blog gelezen. Australie stond al bovenaan mijn verlanglijstje, maar nu weet ik zeker dat ik er heen moet. Jouw verhalen werken enorm aanstekelijk, je kan zo in het toerisme gaan werken! Geniet er maar van. Hele fijne Kerstdagen en alvast heel veel goeds voor 2010.
    Hartelijke groeten van Carla (van de Velde)